Mateřská škola Včelná
Sokolovského 422
373 82 Včelná
Mateřská škola byla na Včelné založena roce 1946. Nejprve byla otevřena jedna třída v budově č. p. 56.“u Hošků“. Postupně se škola rozrůstala, hledaly se nové, vyhovující prostory, až se v roce 1979 započalo s výstavbou nové, moderní školní budovy. Stavba byla dokončena o tři roky později a je v provozu od 4. 9.1982.
Od 1. 11. 2002 se MŠ stala právním subjektem. S přibývajícím počtem obyvatel naší obce se rozrůstala i škola.
V roce 2012 byla přistavena další třída, v roce 2018 další a proběhla rovněž rekonstrukce školní kuchyně. V roce 2019 byly všechny budovy zatepleny a zároveň byla pořízena na všech budovách nová fasáda.
Kapacita školy se po několika letech projevila jako nedostačující a proto byla v areálu školy v roce 2021 postavena ještě jedna budova s již pátou třídou.
Škola se nachází ve východní části obce na samém okraji malebného smíšeného lesa, v příjemném a klidném prostředí. Okolí tvoří starší zástavba rodinných domů. V současnosti má škola pět tříd.
Školu tvoří čtyři budovy. V nejstarší, hlavní budově se v přízemí nachází třída Berušek a v prvním patře třída Včeliček. Z ní vede spojovací chodba s hospodářsko-provozní částí, ústí do dalšího objektu, kde je ředitelna, třída Broučků a kuchyně. V zadním pavilonu MŠ je umístěna třída Motýlků. V novém pavilonu je třída Cvrčků, která stojí samostatně v zahradě školy. Třídy Motýlků, Cvrčků a Broučků splňují podmínky pro bezbariérový přístup. Budovy obklopuje krásná prostorná zahrada, vybavená venkovními hracími prvky. Celý areál je oplocen.
V současné době má škola 13 pedagogických, 7 provozních a dva externí pracovníky.
Vzdělávání předškolního dítěte je potřeba chápat jako počátek, jakousi první etapu, na celoživotní cestě za poznáním. Tato část cesty by měla být příjemná, nenásilná, plná laskavých a pečujících průvodců- pedagogů a bohatá na pozitivní prožitky. Je to však také cesta s pevně stanovenými pravidly a hranicemi, které si dítě postupně osvojuje.
Dítě k nám přichází z rodinného prostředí a naším hlavním úkolem je usnadnit mu vstup do širší společnosti, do společenství kamarádů, dospělých a světa, který jej obklopuje.
Náš ŠVP „Veselé a hravé putování se zvířátky z luk a strání“ jsme tak nazvali proto, že symboly našich tříd se stala zvířátka z říše hmyzu a celé období, které dítě stráví v naší školce vnímáme jako jakousi cestu, na které se dítě postupně seznamuje s okolním světem, lidmi, společností. Postupně se osamostatňuje a rozvíjí, osvojuje si různé dovednosti a kompetence, každý rok se posune o kousek výš, až doputuje do třídy předškolních dětí – Včeliček, popř. Berušek, odkud pomyslně „vzlétne „vstříc další části své celoživotní cesty- základní škole.
V průběhu celé docházky dítěte se snažíme, aby se děti cítily bezpečně, byly spokojené a cítily láskyplné přijeti. Podporujeme samostatnost, zdravé sebevědomí, pozitivní a aktivní přístup k životu. Snažíme se vytvářet takové prostředí, aby mohl probíhat osobnostní rozvoj, a děti se rády učily, bereme však ohled na individuální možnosti, potřeby a zájmy dítěte.
Hlavním úkolem mateřské školy je doplňovat rodinnou výchovu. Proto se snažíme, aby si dítě osvojilo kompetence potřebné pro úspěšný start do školy. Podporujeme radost z objevování, poznávání, zkoumání. Chuť učit se novým věcem, přemýšlet, nalézat nová řešení, osvojovat si nové zkušenosti. Respektujeme nápady, podněcujeme aktivitu dětí, zároveň však vedeme děti k odpovědnosti za svá rozhodnutí, kritickému myšlení, nastavujeme dětem zpětnou vazbu „co by se stalo, kdyby?
Využíváme situačního učení a vytváříme různé modelové situace. Maximálně podporujeme samostatnost dětí, dáváme jim prostor a čas, aby dokázaly úkol zvládnout samostatně, zároveň jsme ale v případě neúspěchu připraveny pomoci. Naším záměrem je, aby veškeré učení a rozvoj probíhalo jako jedna velká hra.
Dlouhodobé cíle školy
Tvorbě ŠVP předcházelo zpracování SWOT analýzy, na kterém se podílel celý tým pedagogů a zpracování dlouhodobé koncepce školy. Z těchto dokumentů vyplynulo pět hlavních výchovně vzdělávacích záměrů:
-Umím být slušný, a proto jsem dobrý kamarád
Rozvoj vztahů mezi dětmi, dospělými, prosociální chování, společenské návyky, pravidla soužití ve společnosti
- Každý problém má řešení, za mrakem zase vyjde sluníčko
Podpora aktivního a pozitivního přístupu k životu, podpora samostatnosti a odpovědnosti za svá rozhodnutí
- Chci být zdravý, jsem velký sportovec
Zdravý životní styl, podpora pohybových dovedností, ochrana zdraví
- Mám rád přírodu a učím se jí chránit
Posilování vztahu k přírodě, poznávání a její ochrana, environmentální výchova
- Brzy budu školákem, a proto se rád učím
Rozvoj osobnosti dítěte, podpora aktivního přístupu k učení a rozvoj pregramotnosti dětí
"Nejlepší učitel je takový, který Vám pomůže
udělat, co nedokážete sami, ale neudělá to za Vás.
Svátek má Daniela
Zítra má svátek Irma
Podzim na strakaté kobyle jezdí.
Září hrozny sbírá.